مشاوره روانشناسی

روانشناسی مشاوره یک تخصص روانشناسی است که پژوهش و کارهای کاربردی را در چند حوزه گسترده شامل می کند: روند مشاوره و نتیجه؛ نظارت و آموزش؛ توسعه و مشاوره شغلی؛ و پیشگیری و سلامت. برخی از موضوعات متحد در میان روانشناسان مشاوره شامل تمرکز بر دارایی ها و نقاط قوت، تعاملات فرد و محیط، رشد تحصیلی و حرفه ای، تعاملات کوتاه و تمرکز بر شخصیت های دست نخورده است. [1]

اصطلاح "مشاوره" منشاء آمریکایی است که توسط راجرز تهیه شده است، که بدون داشتن معاینه پزشکی ممکن است از روانکاری روانشناسی کار خودداری کند. [2] در ایالات متحده، مشاوره روانشناسی، مانند بسیاری از تخصصهای روانشناسی مدرن، به عنوان نتیجه جنگ جهانی دوم آغاز شد . در طول جنگ، نیروهای نظامی ایالات متحده نیازمند نیاز شدید به آموزش و پرورش حرفه ای بودند. در دهه 1940 و 1950، اداره جانبازان یک تخصص را به نام "مشاوره روانشناسی" ایجاد کرد و بخش 17 [3] (که اکنون به عنوان انجمن روانشناسی مشاوره شناخته می شود) APA تشکیل شد. انجمن روانشناسی مشاوره روانشناسان، دانشآموزان و متخصصانی را که برای ارتقای آموزش و پرورش، تمرین، تحقیقات علمی، تنوع و منافع عمومی در زمینه روانشناسی حرفه ای متکی هستند، متحد میکند. [4] این علاقه به آموزش مشاوره و ایجاد چندین برنامه مشاوره در زمینه روانشناسی اولین دوره PhD بود. اولین برنامه های روانشناسی مشاوره در دانشگاه مینه سوتا ؛ دانشگاه ایالتی اوهایو ؛ دانشگاه مریلند، کالج پارک ؛ دانشگاه میسوری ؛ کالج معلمان، دانشگاه کلمبیا ؛ و دانشگاه تگزاس در آستین . [5] [6]

در دهه های اخیر، روانشناسی مشاوره به عنوان حرفه ای گسترش یافته و در حال حاضر در کشورهای مختلف در سراسر جهان نمایندگی می شود. کتاب های موجود در زمینه بین المللی موجود در زمینه شامل کتاب راهنمای مشاوره و روان درمانی در زمینه بین المللی می باشد . [7] راهنمای بین المللی مشاوره بین فرهنگی ؛ [8] و مشاوره در سراسر جهان: یک کتاب بین المللی . [9] با جمع آوری این حجم ها، تاریخچه جهانی این حوزه را ردیابی می کنند، پیشنهادهای فلسفی متفاوت، نظریه ها، فرآیندها و روند های مشاوره ای در کشورهای مختلف را بررسی می کنند و انواع برنامه های آموزش جهانی مشاوره را مرور می کنند. علاوه بر این، روش های درمان و بیهوشی سنتی و بومی که ممکن است صدها سال پیش از روش های مشاوره مدرن پیش برود، در بسیاری از کشورهای غیر غربی و غربی با اهمیت است.Seo expert Australia ,

Iranocc

ایران او سی سی

مشاوره خانواده

مشاوره خانواده تلفنی رایگان

مشاوره خانواده تلفنی

اول مشاور

 

اشتغال و حقوق

روانشناسان مشاوره در تنظیمات مختلف با توجه به خدمات ارائه شده و جمعیت مشتریان که در خدمت هستند، کار می کنند. بعضی از آنها در کالج ها و دانشگاه ها به عنوان معلمان، ناظران، پژوهشگران و ارائه دهندگان خدمات استخدام می شوند. دیگران در کار مستقل مشغول به ارائه مشاوره، روان درمانی ، ارزیابی و مشاوره برای افراد، زوج ها ، خانواده ها ، گروه ها و سازمان ها هستند. تنظیمات اضافی که در آن تمرین روانشناسان مشاوره شامل مراکز بهداشت روانی ، مراکز پزشکی اداره جانبازان و سایر امکانات، خدمات خانواده، سازمان های نگهداری بهداشت، سازمان های توانبخشی، سازمان های تجاری و صنعتی و مشاوره در شرکت ها می باشد.

میزان آموزش مورد نیاز برای روانشناسان براساس کشورهایی است که در آن تمرین می کنند متفاوت است. به طور معمول، یک روانشناس دوره کارشناسی را تکمیل می کند و سپس 5-6 سال تحصیل و / یا تربیت ادامه می دهد، که منجر به دکترا می شود. در حالی که هر دو روانپزشک و مشاور روانپزشکی مشاوره ارائه می دهند، روانپزشکان باید مدرک پزشکی داشته باشند و بنابراین می توانند دارو را که در آن روانشناس نیستند، تجویز کنند.

در سال 2017، حقوق متوسط ​​برای مشاوران روانشناس در ایالات متحده 88،395 دلار آمریکا بود

فرآیند و نتیجه

روانشناسان مشاوره علاقه مند به پاسخ دادن به سؤالات مختلف تحقیق درباره روند مشاوره و نتیجه هستند. فرآیند مشاوره به نحوه و یا به همین دلیل مشاوره اتفاق می افتد و پیشرفت می کند. نتیجه مشاوره این است که آیا مشاوره موثر است یا خیر، تحت چه شرایطی آن موثر است و چه نتیجه ای موثر می باشد مانند کاهش علائم، تغییر رفتار یا بهبود کیفیت زندگی. مباحث معمولا در مطالعه فرایند مشاوره مورد بررسی قرار می گیرند و شامل متغیرهای درمانگر، متغیرهای مشتری، مشاوره یا روابط درمانی ، متغیرهای فرهنگی، اندازه گیری فرآیند و نتیجه، مکانیسم تغییر، و روش های تحقیق فرایند و نتایج است. رویکردهای کلاسیک در اوایل ایالات متحده در زمینه روانشناسی انسان گرایانه توسط کارل راجرز ظاهر شد که مأموریت مصاحبه مشاوره را به عنوان «اجازه بیان عمیق تر که مشتری به طور معمول به خود اجازه می دهد» را تعیین می کند [13]

 

متغیرهای درمانگر

متغیرهای درمانگر عبارتند از ویژگی های یک مشاور یا روان درمانگر، و همچنین تکنیک درمانگر، رفتار، جهت گیری نظری و آموزش. با توجه به رفتار درمانگر، تکنیک و جهت گیری نظری، تحقیق در مورد پیروی از مدل های درمان، دریافت کرده است که پیوستگی با یک مدل خاص از درمان می تواند از لحاظ تاثیر بر پیامدهای مفید، زیان آور یا بی طرف باشد

اخیرا متاآنالیز تحقیقات در مورد آموزش و تجربه نشان می دهد که سطح تجربه تنها کمی با دقت در قضاوت بالینی مرتبط است.بیشترین تجربه درمانگر در ارتباط با اضطراب کمتر، بلکه تمرکز کمتر است. [16] این نشان می دهد که هنوز هم در زمینه آموزش پزشکان و انجام آموزش های موفق وجود دارد.

متغیرهای مشتری

ویژگی های مشتریان مانند نگرش های راهنمایی و سبک دلبستگی مرتبط با استفاده از مشاوره و نیز انتظارات و پیامدهای مربوط به آن است. Stigma علیه بیماری روحی می تواند مردم را از پذیرش مشکلات و کمک به دیگران محروم کند. به نظر می رسد که آزار و اذیت عمومی در ارتباط با خود گمراه کننده، نگرش نسبت به مشاوره و تمایل به جستجوی کمک باشد

از لحاظ سبک دلبستگی، مشتریان با سبک اجتناب پیدا می کنند که خطرات بیشتر و منافع کمتر برای مشاوره را درک می کنند و کمتر به دنبال کمک حرفه ای هستند، از مشتریانی که به طور ایمن متصل هستند. کسانی که با سبک دلبستگی مضطرب به درک مزایای بیشتر و همچنین خطرات مشاوره هستند. [18] آموزش مشتریان در مورد انتظارات مشاوره می تواند رضایت مشتری، طول مدت درمان و نتایج را بهبود بخشد و مداخله کارآمد و مقرون به صرفه است. [19]

 

روابط مشاوره

مقاله اصلی: رابطه درمانی

رابطه بین مشاور و مشتری، احساسات و نگرش هایی است که مشتری و درمانگر نسبت به یکدیگر دارند و نحوه بیان احساسات و نگرش ها. [20] برخی از نظریه پردازان پیشنهاد کرده اند که این رابطه ممکن است در سه بخش ذکر شده باشد: انتقال و حمل نقل ، کار اتحاد و روابط واقعی یا شخصی. [21] نظریه پردازان دیگر استدلال می کنند که مفاهیم انتقال و نقل و انتقال نقل و انتقالات قدیمی و ناکافی هستن

 

انتقال می تواند به عنوان ادراکات تحریف شده درمانگر از درمانگر توصیف شود. این می تواند تاثیر زیادی بر روابط درمانی داشته باشد. به عنوان مثال، درمانگر ممکن است دارای ویژگی چهره ای باشد که مشتری را به والدین خود یادآوری کند. به دلیل این ارتباط، اگر مشتری دارای احساسات منفی یا مثبت نسبت به والدین خود باشد، ممکن است این احساسات را به درمانگر تحمیل کنند. این می تواند به چندین راه به روابط درمانی تاثیر بگذارد. برای مثال، اگر مشتری دارای ارتباط قوی با والدین خود باشد، ممکن است درمانگر را به عنوان یک فرد پدر یا مادر ببیند و ارتباط قوی با درمانگر داشته باشد. این امر می تواند مشکل ساز باشد زیرا به عنوان یک درمانگر، اخلاقی بودن رابطه بیشتر با "مشتری" و "حرفه ای" ندارد. این نیز می تواند یک چیز خوب باشد، زیرا مشتری می تواند تا حد زیادی به درمانگر باز شود. به روش دیگری، اگر مشتری دارای ارتباط بسیار منفی با والدین خود باشد، مشتری ممکن است احساسات منفی نسبت به درمانگر داشته باشد. این امر همچنین می تواند بر روابط درمانی تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، مشتری ممکن است مشکل را برای باز کردن به درمانگر داشته باشد زیرا او اعتماد به پدر و مادرش را نداشته باشد (این احساسات بی اعتمادی نسبت به درمانگر را نشان می دهد).

 

نظریه دیگری در مورد عملکرد مشاوره به عنوان فرضیه پایه امن شناخته شده است که مربوط به نظریه دلبستگی است . این فرضیه پیشنهاد می کند که مشاور به عنوان یک پایه امن عمل می کند که مشتریان می توانند آن را بررسی کنند و سپس آن را بررسی کنند. پیوستگی ایمن به مشاور و امنیت عمومی به طور کلی، مرتبط با اکتشاف مشتری است. به نظر می رسد که سبک دلبستگی ناامن نسبت به عمق جلسه کمتری نسبت به مشتریان متصل شده ایمن است. [26]

 

متغیرهای فرهنگی

روانشناسان مشاوره علاقه مندند که چگونه فرهنگ مربوط به فرایند و نتایج کمک و مشاوره است. نظرسنجی های استاندارد برای بررسی ماهیت مشاوره در سراسر فرهنگ ها و گروه های مختلف قومی شامل مشاوره در سراسر فرهنگ توسط پل B. Pedersen، جوری G. Draguns، والتر J. Lonner و جوزف E. Trimble، [27] راهنمای مشاوره چند فرهنگی توسط جوزف G. Ponterotto ، J. Manueal Casas، لیزا سوزوکی و چارلین م. اسکندر [28] و کتابچه ای از فرهنگ، درمان و شفا توسط یو پری گیلن، جفرسون م. ماهی و جورج دگنس. [29] مدل هویت نژادی ژانت ا. السمس می تواند برای درک اینکه چگونه فرایند روابط و مشاوره ممکن است تحت تاثیر هویت نژادی مشتری و مشاور باشد مفید باشد. [30] تحقیقات اخیر نشان می دهد که مشتریانی که سیاه هستند در معرض خطر تجاوز جنسی به نژادی از مشاوران سفید هستند

کارآیی برای کار با مشتریانی که لزبین، همجنسگرا و یا دوجنس گرا هستند ممکن است مربوط به جمعیت شناسی درمانگر، جنسیت، توسعه هویت جنسی، گرایش جنسی و تجربه حرفه ای باشد. [32] مشتریانی که چندین هویت سرکوبگر دارند ممکن است به خصوص در معرض خطر ناکارآمدی با مشاوران باشند، بنابراین ممکن است مشاوران با کسب مهارت برای کار با مشتریانی که از نظر جنسی، جنسنس، همجنسگرا، همجنس گرا، و دیگر جمعیت مظلوم

اجتماعی سازی جنسیت همچنین می تواند مسائل را برای مشتریان و مشاوران ارائه دهد. پیامدهای تمرین شامل آگاهی از کلیشه ها و تعصبات مربوط به هویت، نقش و رفتار مردانه، مانند بیان احساسی است. [34] دستورالعمل APA برای شایستگی های چند فرهنگی، انتظارات را برای توجه به فرهنگ در عمل و تحقیق در نظر می گیرند.